RONEN SIMAN TOV - ARTIST
boat-v

רונן סימן-טוב: כי עלה המוות בחלונינו

נדירים אצלנו אמנים עכשוויים כאנשי-רוח, כאלה שמעמיסים על שכמם מטלה מוסרית כלל-שבטית. נדירים הם האמנים הללו בעלי "הראש הגדול", אמני "על הרוחני באמנות", אמנים אמיצים הנוקטים במהלך חריג, כזה שעלול אף להיתפש כפאתטי, ואף על פי כן, – בענווה ובהצנע-לכת – נאמנים לשליחות מטעם עצמם לשוב ולחבר בין שניים שהופרדו מזה עידן ועידנים, הלא הם האמן והנביא העומד בשער. כזה הוא רונן סימן-טוב, שפורש בפנינו כעשרים שנות מסע אמנותי-רוחני לאורך דרך שקטה ומפותלת בת 11 תחנות של עבודות נייר, 11 תחנות אלגוריות, או 11 תחנות מדרשים חזותיים. כי רונן סימן-טוב הוא אמן דורש.

המשך קריאה
phoenix-m

ציורי תחיית המתים של סימן טוב

מדור גלריה הארץ -נעמה ריבה פורסם ב-07.06.20 בבית האמנים בתל אביב מוצגת בימים אלו התערוכה "אחריות ציבורית", של האדריכל והאמן רונן סימן טוב, יליד 1959, ובה סדרות של עבודות על נייר שנוצרו בשנים 2020-2008. "האמן פועל כאן כמתריע בשער, בהציפו שאלות בעלות נופך ציבורי מתוך צלילה לטקסטים יהודיים", כתבה האוצרת, ענת גטניו.

המשך קריאה
10

“תעשו חיים”: על אמנות ומוות

״שתי התערוכות מחויבות למציאות עכשווית ובד בבד מייצגות נופים מנטליים ומשמעות אוניברסלית, על-זמניים ובו-זמניים. האמנים מציגים עבודות מרגשות וטעונות באופן עוצמתי ומלנכוליה בלתי נשכחת שלוכדת את הצופים״. נאוה ט. ברזני על תערוכותיהם של ויליאם קנטרידג׳ ורונן סימן טוב

המשך קריאה
11

תורת המידות

תולדות האמנות זכורים לנו לא מעט ציורים אסטרולוגיים ואסטרולוגיה המושתתים על עיקרון זה של היומרה למדידת הנשגב. עתה, אף כי מכיוון רוחני אחר, מצטרפים למאמץ גם "מודדיו" של רונן סימן-טוב. גם ה"מדענית" שלו, שמודדת גולגולת בסרגל במסורת הפְרֶנולוגיה של המאה ה- 19, אינה מעוניינת בחקר הגזע, אלא בפתרון חידת המוות.

המשך קריאה
Looking for-c

ציור שמתנגד לצבע

"דרוש מלך", תערוכתו של רונן סימן טוב בגלריה עינגע (הרכבת 2, ת"א), היא תערוכה של חיפושים. הציורים המוצגים בתערוכה כוללים מוטיבים שונים מעולם היהדות בכלל והחסידות בפרט, דוגמת מרכבה מכונפת, פרה אדומה, שליחים ועוד. יחד עם זאת, החלטתו של סימן טוב להותיר סמלים אלו בציור מבלי לבאר ולפרש אותם עבור הצופים (שרובם אינם בקיאים במדרשים חסידיים), רומזת כי לא במסע ספציפי מדובר, אלא בעצם תהליך החיפוש. סימן טוב אינו מבקש מן הצופה להצטרף אליו במסעו שלו, אלא מזמין אותו לצאת למסע משל עצמו.

המשך קריאה
Responsabilité civile-a

פרס איש שלום לציור 2014

הפרס על שם שושנה איש-שלום על יצירה אמנותית לשנת 2014 יוענק לרונן סימן טוב. ועדת השיפוט בפרס כללה את תמנע זליגמן, לנה זידל ודן נירל. בנימוקי השופטים נכתב כי "ספריו המטופלים של רונן סימן טוב טומנים בתוכם הפתעה. בתוך ספרים ישנים ומרופטים, הנושאים כותרת “אמנות העולם” או “אחריות חברתית” מתגלה עולם בו המילה הכתובה נעלמת […]

המשך קריאה
%d7%9e%d7%a4%d7%94-%d7%90%d7%95%d7%94%d7%9c

קומי צאי מתוך ההפיכה

עבודותיו של רונן סימן טוב הן ביטוי לעולמו הפנימי ולעולם החיצוני הסובב אותו. באמצעים ציוריים ובחומרים שונים (דיו שחורה, צבעי שמן ומים) הוא בורא לעצמו עולם שכמו נתפר למידותיו: אוהל בודד לשכון בו, מרחב מיתי רצוף אבנים ופסלים גדומים, סולמות שבריריים להיאחז בהם, להתרומם ולאפשר למלאכים לרדת. דימויים אלה המופיעים ביצירותיו שאולים מן המקורות היהודיים והתפילות ומתולדות האמנות, כמו ציורי הקיר של ג'וטו. בכך משיב סימן טוב לציור את הנרטיב והאלגוריה בצורתם המזוקקת.

המשך קריאה
gideon-ofrat-collection-%d7%a2%d7%95%d7%aa%d7%a7

שולה הפנינים

הצבעוניות הוורדרדה ממתיקה לנו משהו את האפור המלנכולי של הצוק הפראי ושל הקופץ האנונימי. איננו יודעים עליו דבר וחצי דבר, מלבד החלטתו לרחף. האם קפץ אל מותו? האם הוא מבלה בספורט extreme של זינוקים לתהומות? או, שמא נס ארע לקופץ, ולאמתו של דבר, הוא דואה ונוסק בשמיים, אדם בהתעלות אל האינסופי? רונן סימן-טוב, צייר ירושלמי מחונן, מותיר אותנו עם סימני השאלה, שהם הנרות המאירים את יצירתו בכללותה באור עמום. הריק העצום המקיף את הקופץ וממזער אותו נושא אף הוא אמביוולנטיות של אין בו האל מתגלה ושל אין המאיין את האלוהות. תהייה תיאולוגית נחה אפוא על ציור זה, כמו על רבים מציורי סימן-טוב

המשך קריאה
branches-on-recline-man

התחלת הנפילה

רונן סימן טוב מציג בתערוכה רישומים צבעוניים מעודנים. סימן טוב הציג בספטמבר האחרון בתערוכה המפתיעה באיכותה "חברים חדשים" בבית האמנים בירושלים ציורים מצוינים, וזאת רק חודשים ספורים אחרי תערוכת יחיד מרשימה בגלריה עינגא בתל אביב (במיקומה הקודם). שני הרישומים הנוכחיים רק מחזקים את התחושה שבעבודתו של סימן טוב מתרחש מפנה מבטיח.

המשך קריאה
%d7%90%d7%94%d7%9c%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%90%d7%aa%d7%a8

אמנות וקינה

לציור הקינה הישראלי פנים שונות, מופשטות ופיגורטיביות גם יחד. ציור הקינה עשוי להיות מפורש יותר או נרמז יותר. מבחינות אלו, ציוריו העכשוויים של רונן סימן-טוב ניתנים אף הם להבנה במונחי קינה. סימן-טוב, שזכור לטוב, בין השאר, מציור "הקופץ מצוקים" (צונח למותו? דואה לשחקים?), 2009, או "המודד" (בראש צוק, בין תהום לאינסוף שמימי), 2010, משלים בימים אלה סדרת ציורי שמן תחת הכותרת "מאחז בלתי חוקי". במרכז הסדרה שמונה ציורי שמן על בד בגודל זהה של 80X80 ס"מ, שמשותף להם גוון מונו-כרומי בז'-אפרפר, גוון מדברי, מלנכולי, אבלי. כל הציורים מייצגים נופים נעדרי אדם, הניבטים גבוה משמים, מבט "אלוהי" המטעין את כל הסדרה במיתיות

המשך קריאה
2

מודדים במסגרת מנופים

מזה כעשור, רונן סימן-טוב נושא בציוריו את לפידו (הכמעט כבוי) של אברהם אופק, תוך שהוא מהלך בבדידות מזהרת על דרך המלך של יצירה בסימן הקיומי והרליגיוזי. בציוריו תוהה סימן-טוב על שאלת הפשר המטאפיזי של היות אדם בין ארץ ושמים

המשך קריאה
Family on the way-b

מנופים אמנות עכשווית ירושלים 2015

״בית״, אחת המילים השכיחות ביותר בשיח היום-יומי השוטף, מכילה מגוון רחב מאד של קונוטציות בקרב המשתמשים בה. מושג ה״בית״ מהדהד הרבה מעבר לארבעה קירות שבמרכזם חלל.

המשך קריאה
4

שפחה על הים

ציוריו של סימן-טוב מלאים בדמויות מחפשות, התרות אחר "פנינים", "כוכבים", "מלכים" – טרודות בחיפוש אחר אור, נתיב ותשובה שלעולם לא יימָצאו. תמיד אלו הן דמויות מיניאטוריות האבודות בחלל אדיר, ותמיד הצבעוניות חיוורת מאד. זוהי צבעוניות האחראית על נימת התוגה, אך יותר מזה, על מסר ההודאה בוויתור על דרמה, אפקט ויוהרה. כי, ביחד עם רישום-מכחול חטוף ו"עני", ציורי סימן-טוב מבקשים לאשר מינוריות ההולמת את מצב-הביניים הרוחני בין יש לבין אין.

המשך קריאה
maidservant at the sea-article

שפחה על הים

ב-28.1 תיפתח בגלריה בינט (פרישמן 15, תל אביב) התערוכה "שפחה על הים" של רונן סימן טוב. ציוריו של סימן טוב מתאפיינים בשקיפות ועוני. הוא בורא עולמות ספק-חולניים ספק-חולמניים ומחפש בהם פשר. אפשר למצוא שם נופים אקזוטיים שרוקנו מכל חיוניות, קונטמפלטיביות ואפילו מיסטיות חסידית. היה מי שהגדיר את עבודותיו כ"מינוריות ההולמת את מצב-הביניים הרוחני בין יש לבין אין".

המשך קריאה
Wilt Thou perform a miracle in this place-article

?האם תעשני נס במקום הזה

ציוריו של רונן סימן-טוב משקפים תהייה על חידת הקיום ועל הממד המטפיזי בחיי האדם. פעולתו הציורית מבטאת את עניינו ביצירה העוסקת בשאלות קיומיות ורליגיוזיות. עבודותיו מתארות מרחבים לא מוכרים הקוראים לחיפוש דרך בשדה האמנות ובשדה התרבות. ההתרחשויות הממלאות אותן מבטאות את חידת הקיום מול היקום ומעמידות את האדם מול הטבע, בגבול שבין שמיים וארץ, בין זמניות לנצחיות.

המשך קריאה
self-portrait with a ruler

האמן כבלש פרטי

בתערוכה האמן כבלש פרטי, בגלריה אגריפס 12, מציג רונן סימן טוב סדרת דיוקנאות, בה הוא מגלם תפקיד של מרגל העוקב אחר עצמו. הסדרה עוסקת בריבוי זהויותיו של האמן המתבונן אל תוך עולמו הפנימי ובחיפושיו האינסופיים אחר הדיוקן האולטימטיבי. במהלך הסדרה, מדיוקן אחד למשנהו, דמותו של של האמן עוברת מספר גילגולים; חוקר חרקים, רבנים וגדולים בתורה, חיילים, אלה שזהותם אינה ניתנת להגדרה, אלה הנראים כרוצחים שכירים, האמן עם הסרגל והאמן כבלש פרטי. כל דיוקן מייצג פן אחר באישיותו ומנסה להשיב על השאלה:"מי אני?"

המשך קריאה
%d7%a8%d7%95%d7%95%d7%97%d7%99%d7%9d

רווחים-על המתח ביו דימוי לטקסט

רונן סימן טוב הינו צייר בעל קול ייחודי הנע בין הקונקרטי לרוחני. בתערוכה זו מציג סימן טוב סדרה הדוקה של רישומים בעלי מצע משותף - מעטפות רשמיות של מדינת ישראל. עבודות אלה אשר צויירו כולן בעט כדורי, משקפות את מרכזיותו של הרישום ביצירתו. בקו מדוייק ומינימלי יוצר סימן טוב קומפוזיציות בהן בולט הדימוי האנושי - דימוי המתעצם נוכח העימות בינו לבין הטקסט הרשמי והדומיננטי "מדינת ישראל – דואר רשמי".

המשך קריאה
studio space view - articles

סדנאות האמנים ירושלים

סטודיו מספר 5 בסדנאות האמנים בתלפיות ירושלים, משנת 2004-2012

המשך קריאה
2

בית האמנים ירושלים

מודדים לפרטים על התערוכה לחץ\י כאן חברים חדשים 2009 לפרטים על התערוכה לחץ\י כאן רשמים IV – נאחז בסבך לפרטים על התערוכה לחץ\י כאן רשמים III לפרטים על התערוכה לחץ\י כאן

המשך קריאה
Looking for-a

‘תערוכה ‘דרושים

הציורים של רונן סימן טוב צנועים ונטולי הדר, אבל דווקא בשל כך הם מעוררים אמון והזדהות.הציורים, שנעשו בעפרון ובצבע שמן על נייר פרגמנט, הם מהסוג החסכני והיבש. ציור צנוע, נטול קודש, הוד והדר. דווקא בשל כך, ובהתחשב בנושא התערוכה, הם מעוררים אמון והזדהות. הכתב השבלוני, שמזכיר את מודעות המבוקשים בעיתונות, מחזיר את ה"גיבורים" לממד הארצי של החיים כאן ועכשיו

המשך קריאה
Hinnom Valley

קיר הברזל. התערוכה שלא יכלה להיות – חלק ראשון

הזמנה לתערוכה לפני כשנה וחצי הוזמנתי על ידי נציגים ממרכז מורשת בגין לאצור תערוכת אמנות עכשווית במרכז. לכתחילה, כצייר, נקודת הרצון העמוקה שלי טמונה במעשה הציור עצמו ואילו כניסה לכובע של אוצר הייתי עבורי בבחינת 'קפיצה אל הלא נודע' – כמו בציור 'הקופץ מצוקים' ציור שציירתי ב- 2009, דמות קופצת ודואה לשמים / נופלת לתהום.

המשך קריאה
get out of the turmoil-f

מגזין מקוון לאמנות הרמה

, סרטון בלופ 2000-2014 חומרים: עט כדורי על מעטפות דואר רשמי של משרד הפנים מתוך כתב העת מטרונום

המשך קריאה
1

מרכז מידע אמנות ישראלית

מידע מוזיאון ישראל ועבודה באוסף המוזיאון

המשך קריאה